Handpopcoach Ilse
Ik ben Ilse, autismecoach, gezinshuisouder en sinds juni 2022 ook handpopcoach.
De kinderen in ons gezinshuis variëren in leeftijd van 7 tot 18 jaar. Deze kinderen hebben onder andere hechtingsproblemen, trauma’s, ASS en/of een verstandelijke beperking. Het is een zeer dynamisch gezelschap, met verschillende ontwikkelingsvragen op verschillende gebieden.
Deze kinderen vragen vooral veel veiligheid, liefde (niet te veel en niet te dichtbij), structuur, voorspelbaarheid. Dit is allemaal in het gewone dagelijkse leven te regelen, hier is ons gezamenlijke leven op ingericht. De kinderen ervaren hierdoor de rust om zich weer te kunnen ontwikkelen.
Voor mij is het belangrijk dat ik mezelf kan ontwikkelen en dat de kinderen dat ook kunnen.
Ik sta graag op een fijne manier in relatie met anderen en dat gun ik de kinderen ook. Ik wil graag anderen kunnen vertrouwen en plezier hebben in het leven, gelukkig zijn. Ook dat gun ik de kinderen als geen ander.
Dat is best heel moeilijk met deze kinderen. Heel vaak denk ik, “Oh jee, we zitten weer in zo’n vicieuze cirkel van negativiteit, hoe komen we hier nu weer uit?”. Of “Oh jee, waarom?! Waarom doe je dit? Waarom kwetsen jullie elkaar zo? Waarom zit je aan de spullen van de anderen en maak je zen ook nog kapot?”
Er zijn veel momenten dat het goed gaat maar er zijn ook momenten dat het minder goed gaat. Daar wilde ik, op een plezierige manier, meer grip op krijgen. Niet alleen door structuur, regels, rust en duidelijkheid te bieden. Maar op een manier die bij elk kind kan passen.
Handpop Jacy
Dit is waar Jacy, mijn handpop, in beeld komt. Jacy vervult een andere rol dan ik. Jacy is het vriendje van de kinderen, veroordeelt ze nooit, staat altijd naast ze, is gelijkwaardig. Biedt onvoorwaardelijke vriendschap.
Ik ben de opvoeder. Ik vind soms ergens iets van. Jacy stelt vragen uit nieuwsgierigheid, omdat ze het wil weten en snappen.
Jacy brengt onderwerpen ter sprake op een ongedwongen manier. Alles is bespreekbaar. De makkelijke en moeilijke dingen. Emoties, gevoelens, relaties, taalontwikkeling. Jacy kan alles bespreken.
Ook kan ze themagericht dingen aanreiken en samen spelletjes doen. Jacy is prima in staat om voor zichzelf op te komen, haar grenzen aan te geven en te zeggen wat ze wel en niet leuk vindt. En dit alles met plezier voor de kinderen en ook voor mij.
Natuurlijk vervul ik zelf de rol van Jacy. Jacy is een pop. Ze praat via mij en dat weten de kinderen. Toch is ze anders en reageert ze anders dan ik.
Dit is de basis van de pop. Veiligheid en vertrouwen in de relatie met het kind. Echte vriendschap.
Ik mag gewoon even mee genieten van een moment waarop het kind even echt ontspannen is. Zo krijg ik extra informatie, waardoor ik beter begrijp wat er in die hoofden omgaat. En dat is heel handig.
Jacy heeft in haar karakter nieuwsgierigheid zitten.
Ze stelt overal vragen over en is onderzoekend.
Jacy kijkt vol verwondering de wereld in en de kinderen doen mee.
Bijvoorbeeld tijdens een wandeling willen de kinderen graag alles aan Jacy willen zien en haar overal bij betrekken.
En Jacy betrekt de kinderen bij haar omgeving. Laat ze de omgeving onderzoeken. Inspireert ze om echt op ontdekking te gaan.
Ik gun elk kind in een gezinshuis, pleeggezin, woongroep, klas of andere setting waarin kinderen zijn, een vriendje als Jacy. Gelijkwaardig, zonder oordeel en er onvoorwaardelijk zijn voor het kind.
Cursus Handpopcoach
Ik kan gezinshuisouders, groepsleiding, leerkrachten en anderen, die met de kinderen nauw samenwerken, begeleiden en coachen naar het zelf werken met de pop bij de kinderen.
Ik kan je leren hoe je de pop kan gebruiken, een karakter kan geven, inspelen op situaties, aan doelen te werken en plezier te hebben. Alles wat nodig is om de pop een relatie te laten aangaan met de kinderen en vanuit die relatie met elkaar aan het werk gaan.
Als je nieuwsgierig bent en meer informatie wilt, kun je contact met me opnemen. Ik vertel je graag meer en verken graag met jou de mogelijkheden.