Schaduwbegeleiding
Er zijn kinderen die op school zitten maar nog niet tot ontwikkeling komen. Soms zijn de voorwaarden om tot leren te komen voor dit kind nog niet op maat. Of de aandacht, die de leerkracht voor dit kind kan hebben, is nu nog niet voldoende voor dit kind. Of het kind vindt het heel moeilijk om een manier te vinden hoe het met de andere kinderen in de klas om wil gaan. En zo zijn er nog wel meer dingen (angsten, aandacht, overprikkeling, onderprikkeling) die het kind kunnen remmen in het ontwikkelen op school.
IK
DENK NIET
HOE JIJ DENKT
DENK IK WAT DENK
JIJ
– Jonas Geirnaert –
Ondersteuning vlakbij
Voor deze kinderen zou schaduwbegeleiding kunnen helpen. Schaduwbegeleiding is een vorm van begeleiding waarbij de begeleider, als een schaduw, het kind ondersteunt. Dat betekent dat de begeleider een plekje vlakbij of naast het kind heeft en van daaruit het kind begeleidt, op de gebieden waar dat nodig is.
Vertaling
Dit kan bijvoorbeeld zijn door de instructies van de leerkracht nog eens aan te bieden maar dan in de ’taal’ die het kind makkelijker begrijpt (bijvoorbeeld met behulp van tekenen of concreet materiaal). Of dat sociale situaties in de klas worden ‘vertaald’, om zo te leren begrijpen van en om te gaan met andere kinderen.
Begeleiding spel
In de pauze kan de schaduwbegeleider het spelen van de kinderen begeleiden.
Grenzen leren kennen
Ook kan de begeleider er zorg voor dragen dat een kind niet over zijn eigen grenzen heen gaat en dat inspanning en ontspanning voor dit kind op de juiste momenten afgewisseld worden.
De begeleider
De schaduwbegeleider werkt heel nauw samen met kind, ouders en leerkrachten.
Vertrouwen
De schaduwbegeleider is iemand in wie het kind veel vertrouwen heeft. Vanuit dat vertrouwen kan het kind zich optimaal ontwikkelen. Het doel is altijd om het kind zich zo te laten ontwikkelen dat het uiteindelijk zonder zijn schaduw kan.